BattMobiel helpt je op weg
wegwijs in al je vragen

09 2 333 444

BattMobiel helpt je op weg
wegwijs in al je vragen

09 2 333 444

Heb ik wel altijd een auto ter beschikking?

Zeker en vast. Is de auto uit jouw buurt gereserveerd op het moment dat jij hem nodig hebt? Geen probleem, dan neem je gewoon een andere wagen. Als deel van de Batt community heb je immers toegang tot de volledige BattMobiel vloot! Zo kan je steeds jouw geschikte model uit de meerdere types voertuigen verspreid over heel Gent,  kiezen. Indien de vraag naar BattMobiel in jouw buurt stijgt, plaatsen we zo snel mogelijk een nieuw voertuig in jouw buurt.

Is elektrisch autodelen goedkoper?

Absoluut. Een eigen (elektrische) auto kost handenvol geld én staat al snel 85% van de tijd stil. Een gedeelde auto wordt vaker gebruikt en kost je dus een pak minder. Met BattMobiel zijn onverwachte kosten voor bvb onderhoud verleden tijd. Bovendien is elektrisch laden 3 keer goedkoper dan tanken en parkeer je gratis in heel Gent, ook op bewonersplaatsen. Zo is de rekensom snel gemaakt.

Is dat niet veel administratieve rompslomp?

Zeker niet, alle papierwerk wordt geregeld door BattMobiel. Om te starten bezorg je ons het ingevulde contract, een kopie of foto van jouw identiteitskaart & rijbewijs en vul je de verzekeringslink in. Wij geven jouw snel toegang tot de app zodat je jouw BattMobiel kan reserveren en ervaren hoe leuk elektrisch delen is!

Waarom is elektrisch autorijden ecologischer? Er wordt verteld dat de batterijen niet recycleerbaar zijn…

Geen enkele transportmiddel is 100% groen, wat men ook vertelt. Een elektrische wagen heeft wel het potentieel om heel erg groen te zijn. Elektrische wagens gaan veel langer mee dan een dieselwagen, stoten geen schadelijke stoffen uit in de stad, de metalen in de batterijen zijn voor 97% recycleerbaar en grote batterijfabricanten hebben geïnvesteerd in een fabriek op het Europese vasteland, elektriciteit kan 100% groen opgewekt worden, een elektrische wagen is efficiënter omdat het zijn remenergie omzet in batterijcapaciteit enz. Elektrische autobatterijen kunnen, vanaf een restcapaciteit van 80% (afhankelijk van het merk na 100.000 - 160.000km) thuis ingezet worden als batterij.

Er kan nog veel geoptimaliseerd worden maar de investeringen om dat te doen zullen pas volgen als er genoeg mensen overschakelen. In elk geval moet nu zo snel mogelijk gestopt worden met het opstoken van onze olievoorraad en moet de uitstoot van Co2 worden beperkt willen we de klimaatdoelstellingen gaan halen.

De stad staat al vol met auto’s, waarom zetten jullie daar nu nog deelwagens bij?

Onderzoek wijst uit dat elke deelauto 5 à 15 particuliere auto's uitspaart. Door auto’s te delen, worden dus juist parkeerplaatsen uitgespaard.  BattMobiel creëert publieke ruimte die terug kan worden benut voor buren, bvb met speelpleinen en parkjes.

Wat is er mis met openbaar vervoer?

Niets, openbaar vervoer is een efficiënte, ecologische en sociale oplossing voor verplaatsingen. Met het huidige aanbod treinen, bussen en trams geraak je niet steeds overal op alle tijdstippen. In die zin is BattMobiel een goede oplossing. Bovendien is autodelen een cruciaal onderdeel van de multimodale vervoersoplossing van de toekomst.

Wat als niemand in mijn buurt geïnteresseerd is in autodelen?

Je bent een pionier! Staat er nog geen BattMobiel in jouw wijk? Dan gaat BattMobiel samen met jou op zoek naar nieuwe gebruikers om een auto te plaatsen. We organiseren graag samen met jou een infoavond in jouw buurt.

Hoe werken jullie precies samen met ander autodeelorganisaties?

Wie deel wordt van de BattMobiel community heeft de mogelijkheid om ook een Cambio kaart aan te vragen mits een kleine meerkost van 2€ in de maand. Je Cambio ritten worden door ons aan jou zonder meerkost doorgefactureerd. We zijn continu in gesprek met andere autodeelorganisaties om deze formule uit te breiden. Zo hoef jij in de toekomst niet apart lid te zijn van elke autodeelorganisatie maar krijg je via BattMobiel toegang tot alle mobiliteitsoplossingen.

Hoe reserveer ik een voertuig?

Als deel van de BatMobiel community krijg je account op onze app. Via die app kan je elk voertuig reserveren.

Wat als alle auto’s bezet zijn?

In uitzonderlijke gevallen kan jouw gebruikelijke BattMobiel bezet zijn wanneer je hem nodig hebt. In dit geval kan je steeds een andere BattMobiel boeken via de app. Hoe vroeger je reserveert, hoe zekerder je bent. Wanneer deze situatie meer voorvalt plaatsen we een nieuwe BattMobiel in jouw buurt.

Hoe raak ik aan de sleutel?

Met de BattMobiel-app heb je geen sleutel nodig. Na jouw reservatie kan je via die app de auto openen, dit duurt 15 seconden. De sleutel vind je in het handschoenenkastje. Ga je met de Tesla op pad ? Dan haal je de sleutel even op bij de verantwoordelijke van je straat. Klasse!

Wat als de laadkabel vast zit?

Gebruik de knop op de autosleutel om de stekker aan de auto te ontkoppelen en de laadbadge aan jouw autosleutel om de laadsnoer los te maken van de laadpaal. Als je vertrekt leg je de laadkabel in de koffer. Indien de laadkabel door een defect toch niet los komt, bel dan de helpdesk.

Hoe ver kan ik nu rijden?

Dat is bij elektrisch rijden erg afhankelijk van de wagen, je rijstijl, airco/verwarming, wegcondities en het weer, zie het bereik overzicht van onze voertuigen.

De batterij is plat, wat nu?

Geen zorgen. Met meer dan 16.000 laadpunten is Vlaanderen uitstekend uitgerust voor elektrische voertuigen. De volledige lijst van laadpunten vind je hier. Indien je onderweg toch zonder elektriciteit zit, bel dan onze pechverhelping VAB via 078/222.222 en laat ons weten via 'meld schade' dat de wagen inactief is voor volgende delers. 

Waar vind ik een laadpaal?

Via de app Plugsurfing of in de GPS van de Tesla heb je zicht op alle laadpalen in Europa. Ook de superchargers (snelladers), handig als je reist, staan hier tussen. In de Batt-app vind je tevens alle laadpalen die speciaal worden voorbehouden voor Batt-gebruikers. Met meer dan 12.000 laadpalen in België ben je zo altijd zeker van een batterij vol leute.

Kan je met een BattMobiel aan eender welke laadpaal terecht?

Ja, normaal gezien wel, elke wagen heeft een badge waarmee je aan de meeste laadpalen kan opladen. Laden bij de gewone palen van Blue Corner en Allego eender waar in Europa is gratis voor Batt-klanten. Laadbeurten bij snelle laadpalen worden doorgerekend op jouw factuur.

Hoe lang duurt het om de auto op te laden?

Dat is afhankelijk van de laadpaal en de wagen. Een lege batterij van een Renault Zoë opladen naar 100% (tot 280 km) duurt doorgaans 2 uur. Dit kan langer duren als het bvb koud is. 

Kan ik mijn smartphone opladen aan de laadpaal?

Nee, grapjas. In de auto kan je je smartphone wel aansluiten op een USB-connectie.

Mag je met een elektrische auto een gewone parkeerplaats innemen?

Ja, met BattMobiel heb je een vaste laadplaats op de openbare weg die enkel door een BattMobiel mag gebruikt worden, daarbovenop mag je gratis parkeren op alle openbare parkeerplaatsen in Gent, zelfs op bewonersplaatsen. Als je als niet-Batt dringend een laadpaal nodig hebt kan je er uitzonderlijk één van Battmobiel gebruiken. Mail ons dan of leg je telefoonnummer op je dashboard, achter je voorruit.

Hoe laat ik een auto achter?

Je zet de auto terug op haar vaste plek. Indien het laadniveau onder de 90 procent is gezakt, sluit je de auto aan op de laadpaal. Je haalt de laadkabel uit de koffer en opent de laadklep van de auto met je autosleutel. De gekleurde stekker gaat in de auto, de andere in de paal. Je activeert de paal met jouw laadbadge en wacht tot de laadsessie is gestart. Je legt de sleutel met badge terug in het handschoenenkastje. Tenslotte sluit je de auto door je reservatie af te sluiten in de app. Wacht 15 seconden tot de auto in het slot klikt en de app een ‘ok’-melding geeft.

Ik heb een ongeval of pech, wat nu?

Geen zorgen, het gebeurt bij de besten. In geval van een ongeval staat een Wegenhulp steeds paraat. Zij herstellen of takelen de wagen (indien nodig), regelen de papieren van de verzekering en brengen je thuis. BattMobiel zorgt onmiddellijk voor een vervangwagen. In geval van een klein defect meldt u dat aan ons, en zorgen wij dat de auto wordt hersteld.

Mag mijn zoon of dochter ook met de auto rijden?

Uiteraard. BattMobiel staat open voor alle leeftijden. Uw kind moet wel ouder zijn dan 18 jaar, bij jou gedomicilieerd zijn, aangemeld zijn bij ons en een rijbewijs hebben. Chauffeurs jonger dan 23 worden iets grondiger gecheckt via mail verkeer door de verzekering voor ze worden toegelaten.

Mag ik naar het buitenland?

Ja hoor. Binnen de Schengenlanden kan je je vrij bewegen met je Battmobiel. Deze landen zijn ook uitgerust met voldoende laadpalen. Bon voyage!

Help! Ik liet iets in de auto liggen.

Indien de auto nog niet opnieuw gereserveerd is, kan je die reserveren voor een korte periode en je spullen uit de wagen halen. Vermeld bij je reservering waar het om gaat, we factureren de rit dan niet. Wanneer de auto wel is gereserveerd, bel dan de klantendienst en wij communiceren met de huidige gebruiker.

Hoe laad ik mijn auto op?

Je zoekt een laadpaal via Plugsurfing, haalt de laadkabel uit de koffer en opent de laadklep van de auto met je sleutel. De gekleurde stekker gaat in de auto, de andere in de paal. Je activeert de paal met de laadbadge aan jouw sleutel en wacht tot de laadsessie is gestart.

Is er een speciale procedure voor fietsen?

Fietsen worden thuis opgeladen en moet je ophalen bij de vorige gebruiker thuis. Vanaf midden 2019 ga je ze ook op straat kunnen opladen en ophalen.

Er is een conflict.

Een auto delen is niet altijd eenvoudig. Dat geven we toe. Net daarom zet BattMobiel in op lokale communities en wijken. Je kent elkaar en je kunt elkaar helpen. In sommige gevallen blijkt één auto niet genoeg voor je straat. Geen probleem! Binnen 30 dagen plaatsen we een extra wagen. Zo is iedereen nog steeds bediend.

Wie zorgt voor het onderhoud?

BattMobiel neemt het technisch onderhoud voor haar rekening. Op vaste tijdstippen wordt het wagenpark gecontroleerd en onderhouden. Stofzuigen en kuisen doe je wanneer nodig lekker zelf. Laat de auto achter zoals de volgende gebruiker hem wil vinden. Zelf een mankement opgemerkt? Meld het via de app!

De auto is gestolen.

Adem diep in en uit. Bel de politie, breng ons op de hoogte en wij vinden de auto terug met ons Battass GPS-systeem.

Waarom heeft de Blauwe Peer zo veel Zoë's?

De Renault Zoë heeft een uitstekend rijbereik, is erg comfortabel, biedt ruim plaats aan vijf personen, maar is toch compact, rijdt vlot en intuïtief... Het is met andere woorden de ideale BattMobiel! Voor wie langere afstanden aflegt en een grote laadruimte nodig heeft, hebben we voor een paar tientjes extra de Hyundai KONA, met een rijbereik van wel 450 kilometer. Wil je comfortabel op reis, probeer dan onze Tesla X. 

Moeten autodelers dezelfde verkeersregels volgen?

Jazeker, zo mag je achter het stuur enkel handsfree bellen en nee je mag niet zo maar door de Gentse knips. Bekijk daarvoor zeker de videotutorial elders op deze pagina.

Hoe sluit ik de auto tijdens mijn reservatie?

Gewoon met de autosleutel die je dan ook met je meeneemt. Je sluit de auto enkel met de app op het einde van je reservatie.

Hoe open ik de app?

Surf op jouw computer of smartphone naar https://app.battmobiel.be en voer jouw gebruikersnaam en wachtwoord in.

Hoe reserveer ik een BattMobiel?

In de app vind je een overzicht van alle wagens, inclusief hun batterijstand. Als de tijdslijn naast de wagen grijs is, is  de auto vrij, een blauwe lijn geeft jouw reservatie aan. Klik en sleep om de wagen te reserveren voor de periode die je wenst. Een dag bij BattMobiel duurt 24u. Duid aan of je de auto voor business of privé gebruikt, geef desgewenst extra info over je reservering en bevestig jouw reservatie.

Is de app dan ook een sleutel?

Ja, je opent de auto door in de app, onder het tabblad 'access', op start reservatie te klikken, na 15 seconden kan je de deuren van de BattMobiel open. Na jouw rit sluit je de BattMobiel door in hetzelfde luik jouw reservering af te sluiten.

Wat als mijn smartphone plat is?

Geen paniek, dat is hoe telefoons eruit zien tegenwoordig. Indien uw mobiel toestel hoger is dan 2cm, kunt u één onze voertuigen gebruiken om terug te keren naar de jaren '90.

Wat als de batterij van mijn smartphone plat is?

Er zijn USB-contacten in de wagen via dewelke je je telefoon kunt opladen.

Wat als je plots geen internet hebt?

Dan bel je best even de helpdesk om dat voor je te doen.

Hoe sluit ik de auto tijdens een reservatie?

Dat doe je gewoon met de autosleutel, die je dan ook met je meeneemt, je sluit de auto enkel met de app op het einde van jouw reservatie.

Wat is het verschil tussen BattFan en BattMaxx?

Voor mensen die een wagen structureel en geregeld nodig hebben is er BattFan. Je deelt een auto van BattMobiel met andere mensen en betaalt een vaste prijs per dag.

Heb je je wagen liever constant ter beschikking? Lease dan een wagen via het BattMaxx-abonnement en deel hem wanneer je hem niet nodig hebt, de dagen waarop anderen hem gebruiken worden van je factuur afgetrokken.

Hoeveel betaal ik?

Onze tariefplannen vind je hier terug. Wij afficheren steeds maximumprijzen inclusief btw, je betaalt nooit meer dan wat er op de site staat. Ben je nieuw? Dan betaal je je abonnementskost voor de eerste twee maanden wanneer je aansluit.

Wat is inbegrepen?

Alles. Verzekering, laadbeurten aan gewone Blue Corner- en Allego-palen, pechverhelping, reservatiekosten, rijplezier, je ecologisch geweten enzovoort. Wij vragen geen abonnements- of instapkosten.

Hoeveel bedraagt de abonnementskost?

Wij vragen geen abonnements- of instapkosten.

Moet ik een waarborg betalen?

Nee

Wat als ik de auto slechts enkele uren op een dag nodig heb, moet ik dan die hele dag betalen?

Normaal gezien niet, maar dat kan al eens voorkomen. We gaan ervan uit dat de wagen veel gebruikt wordt door jou en je buren, dus als je een wagen een dag deelt dan deel je ook de prijs. Wordt de wagen niet gebruikt door iemand anders, dan moet je inderdaad de volle dag betalen. Dan nog is deze situatie erg vergelijkbaar met wagenbezit. Zelfs al gebruik je je wagen niet, dan nog zit je met de maandelijkse afbetalingen, taksen, verzekeringen e.d. 

Ik ben BattMaxx en deel mijn auto, hoe verloopt de afrekening?

Als je een auto least via de Battmaxx-formule wordt wanneer iemand anders de auto gebruikt de dagprijs afgetrokken van je maandelijkse betaling.

Wanneer wordt er afgerekend?

Aan het begin van elke maand krijg je een factuur met de abonnementskosten toegestuurd, maak je extra kosten dan komen die bij je volgende factuur.

Welke betaalwijzen kan ik hanteren?

Voorlopig kan je enkel betalen via overschrijving op Iban BE29 3630 1010 1864.

Hoe verander ik mijn betalingsgegevens?

Daarvoor kan je onze helpdesk contacteren. 

Waarom geeft BattMobiel altijd maximumprijzen weer?

Transparantie. Bij BattMobiel geen addertjes onder het gras, geen kleine lettertjes, valstrikken of struikelblokken. Al onze prijzen zijn inclusief btw, wij garanderen je dat je nooit meer betaalt dan geafficheerd. Integendeel, indien je auto op dezelfde dag door iemand anders wordt gebruikt betaal je minder.

Kan ik veranderen van BattFan naar BattMaxx of omgekeerd?

Veranderen van Battfan naar Battmaxx is vlot mogelijk. Contacteer ons.

Waarom verhuren jullie niet per uur of per km?

BattMobiel geeft een oplossing voor wie regelmatig een wagen nodig heeft, en dan is een uur/km systeem erg duur en stresserend. Wij werken met een maximumprijs per dag, dat is veel beter voorspelbaar, goedkoper en chillax.

Hoe verlopen de betalingen bij andere deelorganisaties?

Die komen gewoon op je Batt-factuur.

Hoe stap ik uit BatMaxx?

Wanneer je ondanks je engagement toch uit BatMaxx wil stappen kan je je abonnement overdragen aan iemand anders die je zelf aanbrengt of je betaalt je abonnementskost voor zes maand als opzegvergoeding. Deze kost is ongeveer gelijk aan het minimumverlies dat je lijdt wanneer je een niet-deelwagen verkoopt.

Video tutorials voor de ZOE

De sleutel gebruiken

De controleknoppen

GPS, media en telefoon

De eerste keer opladen

De auto starten

Het dashboard gebruiken

Heb ik wel altijd een auto ter beschikking?

Zeker en vast. Is de auto uit jouw buurt gereserveerd op het moment dat jij hem nodig hebt? Geen probleem, dan neem je gewoon een andere wagen. Als deel van de Batt community heb je immers toegang tot de volledige BattMobiel vloot! Zo kan je steeds jouw geschikte model uit de meerdere types voertuigen verspreid over heel Gent,  kiezen. Indien de vraag naar BattMobiel in jouw buurt stijgt, plaatsen we zo snel mogelijk een nieuw voertuig in jouw buurt.

Is elektrisch autodelen goedkoper?

Absoluut. Een eigen (elektrische) auto kost handenvol geld én staat al snel 85% van de tijd stil. Een gedeelde auto wordt vaker gebruikt en kost je dus een pak minder. Met BattMobiel zijn onverwachte kosten voor bvb onderhoud verleden tijd. Bovendien is elektrisch laden 3 keer goedkoper dan tanken en parkeer je gratis in heel Gent, ook op bewonersplaatsen. Zo is de rekensom snel gemaakt.

Is dat niet veel administratieve rompslomp?

Zeker niet, alle papierwerk wordt geregeld door BattMobiel. Om te starten bezorg je ons het ingevulde contract, een kopie of foto van jouw identiteitskaart & rijbewijs en vul je de verzekeringslink in. Wij geven jouw snel toegang tot de app zodat je jouw BattMobiel kan reserveren en ervaren hoe leuk elektrisch delen is!

Waarom is elektrisch autorijden ecologischer? Er wordt verteld dat de batterijen niet recycleerbaar zijn…

Geen enkele transportmiddel is 100% groen, wat men ook vertelt. Een elektrische wagen heeft wel het potentieel om heel erg groen te zijn. Elektrische wagens gaan veel langer mee dan een dieselwagen, stoten geen schadelijke stoffen uit in de stad, de metalen in de batterijen zijn voor 97% recycleerbaar en grote batterijfabricanten hebben geïnvesteerd in een fabriek op het Europese vasteland, elektriciteit kan 100% groen opgewekt worden, een elektrische wagen is efficiënter omdat het zijn remenergie omzet in batterijcapaciteit enz. Elektrische autobatterijen kunnen, vanaf een restcapaciteit van 80% (afhankelijk van het merk na 100.000 - 160.000km) thuis ingezet worden als batterij.

Er kan nog veel geoptimaliseerd worden maar de investeringen om dat te doen zullen pas volgen als er genoeg mensen overschakelen. In elk geval moet nu zo snel mogelijk gestopt worden met het opstoken van onze olievoorraad en moet de uitstoot van Co2 worden beperkt willen we de klimaatdoelstellingen gaan halen.

De stad staat al vol met auto’s, waarom zetten jullie daar nu nog deelwagens bij?

Onderzoek wijst uit dat elke deelauto 5 à 15 particuliere auto's uitspaart. Door auto’s te delen, worden dus juist parkeerplaatsen uitgespaard.  BattMobiel creëert publieke ruimte die terug kan worden benut voor buren, bvb met speelpleinen en parkjes.

Wat is er mis met openbaar vervoer?

Niets, openbaar vervoer is een efficiënte, ecologische en sociale oplossing voor verplaatsingen. Met het huidige aanbod treinen, bussen en trams geraak je niet steeds overal op alle tijdstippen. In die zin is BattMobiel een goede oplossing. Bovendien is autodelen een cruciaal onderdeel van de multimodale vervoersoplossing van de toekomst.

Wat als niemand in mijn buurt geïnteresseerd is in autodelen?

Je bent een pionier! Staat er nog geen BattMobiel in jouw wijk? Dan gaat BattMobiel samen met jou op zoek naar nieuwe gebruikers om een auto te plaatsen. We organiseren graag samen met jou een infoavond in jouw buurt.

Hoe werken jullie precies samen met ander autodeelorganisaties?

Wie deel wordt van de BattMobiel community heeft de mogelijkheid om ook een Cambio kaart aan te vragen mits een kleine meerkost van 2€ in de maand. Je Cambio ritten worden door ons aan jou zonder meerkost doorgefactureerd. We zijn continu in gesprek met andere autodeelorganisaties om deze formule uit te breiden. Zo hoef jij in de toekomst niet apart lid te zijn van elke autodeelorganisatie maar krijg je via BattMobiel toegang tot alle mobiliteitsoplossingen.

Hoe reserveer ik een voertuig?

Als deel van de BatMobiel community krijg je account op onze app. Via die app kan je elk voertuig reserveren.

Wat als alle auto’s bezet zijn?

In uitzonderlijke gevallen kan jouw gebruikelijke BattMobiel bezet zijn wanneer je hem nodig hebt. In dit geval kan je steeds een andere BattMobiel boeken via de app. Hoe vroeger je reserveert, hoe zekerder je bent. Wanneer deze situatie meer voorvalt plaatsen we een nieuwe BattMobiel in jouw buurt.

Hoe raak ik aan de sleutel?

Met de BattMobiel-app heb je geen sleutel nodig. Na jouw reservatie kan je via die app de auto openen, dit duurt 15 seconden. De sleutel vind je in het handschoenenkastje. Ga je met de Tesla op pad ? Dan haal je de sleutel even op bij de verantwoordelijke van je straat. Klasse!

Wat als de laadkabel vast zit?

Gebruik de knop op de autosleutel om de stekker aan de auto te ontkoppelen en de laadbadge aan jouw autosleutel om de laadsnoer los te maken van de laadpaal. Als je vertrekt leg je de laadkabel in de koffer. Indien de laadkabel door een defect toch niet los komt, bel dan de helpdesk.

Hoe ver kan ik nu rijden?

Dat is bij elektrisch rijden erg afhankelijk van de wagen, je rijstijl, airco/verwarming, wegcondities en het weer, zie het bereik overzicht van onze voertuigen.

De batterij is plat, wat nu?

Geen zorgen. Met meer dan 16.000 laadpunten is Vlaanderen uitstekend uitgerust voor elektrische voertuigen. De volledige lijst van laadpunten vind je hier. Indien je onderweg toch zonder elektriciteit zit, bel dan onze pechverhelping VAB via 078/222.222 en laat ons weten via 'meld schade' dat de wagen inactief is voor volgende delers. 

Waar vind ik een laadpaal?

Via de app Plugsurfing of in de GPS van de Tesla heb je zicht op alle laadpalen in Europa. Ook de superchargers (snelladers), handig als je reist, staan hier tussen. In de Batt-app vind je tevens alle laadpalen die speciaal worden voorbehouden voor Batt-gebruikers. Met meer dan 12.000 laadpalen in België ben je zo altijd zeker van een batterij vol leute.

Kan je met een BattMobiel aan eender welke laadpaal terecht?

Ja, normaal gezien wel, elke wagen heeft een badge waarmee je aan de meeste laadpalen kan opladen. Laden bij de gewone palen van Blue Corner en Allego eender waar in Europa is gratis voor Batt-klanten. Laadbeurten bij snelle laadpalen worden doorgerekend op jouw factuur.

Hoe lang duurt het om de auto op te laden?

Dat is afhankelijk van de laadpaal en de wagen. Een lege batterij van een Renault Zoë opladen naar 100% (tot 280 km) duurt doorgaans 2 uur. Dit kan langer duren als het bvb koud is. 

Kan ik mijn smartphone opladen aan de laadpaal?

Nee, grapjas. In de auto kan je je smartphone wel aansluiten op een USB-connectie.

Mag je met een elektrische auto een gewone parkeerplaats innemen?

Ja, met BattMobiel heb je een vaste laadplaats op de openbare weg die enkel door een BattMobiel mag gebruikt worden, daarbovenop mag je gratis parkeren op alle openbare parkeerplaatsen in Gent, zelfs op bewonersplaatsen. Als je als niet-Batt dringend een laadpaal nodig hebt kan je er uitzonderlijk één van Battmobiel gebruiken. Mail ons dan of leg je telefoonnummer op je dashboard, achter je voorruit.

Hoe laat ik een auto achter?

Je zet de auto terug op haar vaste plek. Indien het laadniveau onder de 90 procent is gezakt, sluit je de auto aan op de laadpaal. Je haalt de laadkabel uit de koffer en opent de laadklep van de auto met je autosleutel. De gekleurde stekker gaat in de auto, de andere in de paal. Je activeert de paal met jouw laadbadge en wacht tot de laadsessie is gestart. Je legt de sleutel met badge terug in het handschoenenkastje. Tenslotte sluit je de auto door je reservatie af te sluiten in de app. Wacht 15 seconden tot de auto in het slot klikt en de app een ‘ok’-melding geeft.

Ik heb een ongeval of pech, wat nu?

Geen zorgen, het gebeurt bij de besten. In geval van een ongeval staat een Wegenhulp steeds paraat. Zij herstellen of takelen de wagen (indien nodig), regelen de papieren van de verzekering en brengen je thuis. BattMobiel zorgt onmiddellijk voor een vervangwagen. In geval van een klein defect meldt u dat aan ons, en zorgen wij dat de auto wordt hersteld.

Mag mijn zoon of dochter ook met de auto rijden?

Uiteraard. BattMobiel staat open voor alle leeftijden. Uw kind moet wel ouder zijn dan 18 jaar, bij jou gedomicilieerd zijn, aangemeld zijn bij ons en een rijbewijs hebben. Chauffeurs jonger dan 23 worden iets grondiger gecheckt via mail verkeer door de verzekering voor ze worden toegelaten.

Mag ik naar het buitenland?

Ja hoor. Binnen de Schengenlanden kan je je vrij bewegen met je Battmobiel. Deze landen zijn ook uitgerust met voldoende laadpalen. Bon voyage!

Help! Ik liet iets in de auto liggen.

Indien de auto nog niet opnieuw gereserveerd is, kan je die reserveren voor een korte periode en je spullen uit de wagen halen. Vermeld bij je reservering waar het om gaat, we factureren de rit dan niet. Wanneer de auto wel is gereserveerd, bel dan de klantendienst en wij communiceren met de huidige gebruiker.

Hoe laad ik mijn auto op?

Je zoekt een laadpaal via Plugsurfing, haalt de laadkabel uit de koffer en opent de laadklep van de auto met je sleutel. De gekleurde stekker gaat in de auto, de andere in de paal. Je activeert de paal met de laadbadge aan jouw sleutel en wacht tot de laadsessie is gestart.

Is er een speciale procedure voor fietsen?

Fietsen worden thuis opgeladen en moet je ophalen bij de vorige gebruiker thuis. Vanaf midden 2019 ga je ze ook op straat kunnen opladen en ophalen.

Er is een conflict.

Een auto delen is niet altijd eenvoudig. Dat geven we toe. Net daarom zet BattMobiel in op lokale communities en wijken. Je kent elkaar en je kunt elkaar helpen. In sommige gevallen blijkt één auto niet genoeg voor je straat. Geen probleem! Binnen 30 dagen plaatsen we een extra wagen. Zo is iedereen nog steeds bediend.

Wie zorgt voor het onderhoud?

BattMobiel neemt het technisch onderhoud voor haar rekening. Op vaste tijdstippen wordt het wagenpark gecontroleerd en onderhouden. Stofzuigen en kuisen doe je wanneer nodig lekker zelf. Laat de auto achter zoals de volgende gebruiker hem wil vinden. Zelf een mankement opgemerkt? Meld het via de app!

De auto is gestolen.

Adem diep in en uit. Bel de politie, breng ons op de hoogte en wij vinden de auto terug met ons Battass GPS-systeem.

Waarom heeft de Blauwe Peer zo veel Zoë's?

De Renault Zoë heeft een uitstekend rijbereik, is erg comfortabel, biedt ruim plaats aan vijf personen, maar is toch compact, rijdt vlot en intuïtief... Het is met andere woorden de ideale BattMobiel! Voor wie langere afstanden aflegt en een grote laadruimte nodig heeft, hebben we voor een paar tientjes extra de Hyundai KONA, met een rijbereik van wel 450 kilometer. Wil je comfortabel op reis, probeer dan onze Tesla X. 

Moeten autodelers dezelfde verkeersregels volgen?

Jazeker, zo mag je achter het stuur enkel handsfree bellen en nee je mag niet zo maar door de Gentse knips. Bekijk daarvoor zeker de videotutorial elders op deze pagina.

Hoe sluit ik de auto tijdens mijn reservatie?

Gewoon met de autosleutel die je dan ook met je meeneemt. Je sluit de auto enkel met de app op het einde van je reservatie.

Hoe open ik de app?

Surf op jouw computer of smartphone naar https://app.battmobiel.be en voer jouw gebruikersnaam en wachtwoord in.

Hoe reserveer ik een BattMobiel?

In de app vind je een overzicht van alle wagens, inclusief hun batterijstand. Als de tijdslijn naast de wagen grijs is, is  de auto vrij, een blauwe lijn geeft jouw reservatie aan. Klik en sleep om de wagen te reserveren voor de periode die je wenst. Een dag bij BattMobiel duurt 24u. Duid aan of je de auto voor business of privé gebruikt, geef desgewenst extra info over je reservering en bevestig jouw reservatie.

Is de app dan ook een sleutel?

Ja, je opent de auto door in de app, onder het tabblad 'access', op start reservatie te klikken, na 15 seconden kan je de deuren van de BattMobiel open. Na jouw rit sluit je de BattMobiel door in hetzelfde luik jouw reservering af te sluiten.

Wat als mijn smartphone plat is?

Geen paniek, dat is hoe telefoons eruit zien tegenwoordig. Indien uw mobiel toestel hoger is dan 2cm, kunt u één onze voertuigen gebruiken om terug te keren naar de jaren '90.

Wat als de batterij van mijn smartphone plat is?

Er zijn USB-contacten in de wagen via dewelke je je telefoon kunt opladen.

Wat als je plots geen internet hebt?

Dan bel je best even de helpdesk om dat voor je te doen.

Hoe sluit ik de auto tijdens een reservatie?

Dat doe je gewoon met de autosleutel, die je dan ook met je meeneemt, je sluit de auto enkel met de app op het einde van jouw reservatie.

Wat is het verschil tussen BattFan en BattMaxx?

Voor mensen die een wagen structureel en geregeld nodig hebben is er BattFan. Je deelt een auto van BattMobiel met andere mensen en betaalt een vaste prijs per dag.

Heb je je wagen liever constant ter beschikking? Lease dan een wagen via het BattMaxx-abonnement en deel hem wanneer je hem niet nodig hebt, de dagen waarop anderen hem gebruiken worden van je factuur afgetrokken.

Hoeveel betaal ik?

Onze tariefplannen vind je hier terug. Wij afficheren steeds maximumprijzen inclusief btw, je betaalt nooit meer dan wat er op de site staat. Ben je nieuw? Dan betaal je je abonnementskost voor de eerste twee maanden wanneer je aansluit.

Wat is inbegrepen?

Alles. Verzekering, laadbeurten aan gewone Blue Corner- en Allego-palen, pechverhelping, reservatiekosten, rijplezier, je ecologisch geweten enzovoort. Wij vragen geen abonnements- of instapkosten.

Hoeveel bedraagt de abonnementskost?

Wij vragen geen abonnements- of instapkosten.

Moet ik een waarborg betalen?

Nee

Wat als ik de auto slechts enkele uren op een dag nodig heb, moet ik dan die hele dag betalen?

Normaal gezien niet, maar dat kan al eens voorkomen. We gaan ervan uit dat de wagen veel gebruikt wordt door jou en je buren, dus als je een wagen een dag deelt dan deel je ook de prijs. Wordt de wagen niet gebruikt door iemand anders, dan moet je inderdaad de volle dag betalen. Dan nog is deze situatie erg vergelijkbaar met wagenbezit. Zelfs al gebruik je je wagen niet, dan nog zit je met de maandelijkse afbetalingen, taksen, verzekeringen e.d. 

Ik ben BattMaxx en deel mijn auto, hoe verloopt de afrekening?

Als je een auto least via de Battmaxx-formule wordt wanneer iemand anders de auto gebruikt de dagprijs afgetrokken van je maandelijkse betaling.

Wanneer wordt er afgerekend?

Aan het begin van elke maand krijg je een factuur met de abonnementskosten toegestuurd, maak je extra kosten dan komen die bij je volgende factuur.

Welke betaalwijzen kan ik hanteren?

Voorlopig kan je enkel betalen via overschrijving op Iban BE29 3630 1010 1864.

Hoe verander ik mijn betalingsgegevens?

Daarvoor kan je onze helpdesk contacteren. 

Waarom geeft BattMobiel altijd maximumprijzen weer?

Transparantie. Bij BattMobiel geen addertjes onder het gras, geen kleine lettertjes, valstrikken of struikelblokken. Al onze prijzen zijn inclusief btw, wij garanderen je dat je nooit meer betaalt dan geafficheerd. Integendeel, indien je auto op dezelfde dag door iemand anders wordt gebruikt betaal je minder.

Kan ik veranderen van BattFan naar BattMaxx of omgekeerd?

Veranderen van Battfan naar Battmaxx is vlot mogelijk. Contacteer ons.

Waarom verhuren jullie niet per uur of per km?

BattMobiel geeft een oplossing voor wie regelmatig een wagen nodig heeft, en dan is een uur/km systeem erg duur en stresserend. Wij werken met een maximumprijs per dag, dat is veel beter voorspelbaar, goedkoper en chillax.

Hoe verlopen de betalingen bij andere deelorganisaties?

Die komen gewoon op je Batt-factuur.

Hoe stap ik uit BatMaxx?

Wanneer je ondanks je engagement toch uit BatMaxx wil stappen kan je je abonnement overdragen aan iemand anders die je zelf aanbrengt of je betaalt je abonnementskost voor zes maand als opzegvergoeding. Deze kost is ongeveer gelijk aan het minimumverlies dat je lijdt wanneer je een niet-deelwagen verkoopt.

BattMobiel helpt je op weg
wegwijs in al je vragen