Mythe: Elektrisch rijden is duur

Te duur is waarschijnlijk het meest gehoorde excuus om geen elektrische wagen aan te schaffen. Op het eerste zicht is dit ook het geval, maar schijn bedriegt. Als je alles optelt is elektrisch rijden veel voordeliger dan rijden met een auto die draait op fossiele brandstof.

Vergelijking

Laten we de vergelijking maken tussen twee kleine gezinswagens in het assortiment van Renault: een Renault Twingo op benzine en de elektrische Renault Zoë. Voor de Twingo betaal je 11.000 euro terwijl de kostprijs van de Zoë kan oplopen tot 25.000 euro. Bij de aankoop van elektrische wagens moet je daarnaast rekening houden met de eventuele aankoop van een laadstation, waarvan de gemiddelde kostprijs 1.000 euro is. Toch: schijn bedriegt. Als je alles optelt is elektrisch rijden veel voordeliger.

Brandstof

Momenteel is de gemiddelde brandstofprijs 1,5 euro per liter. Voor 100 km verbruik je al vlug 7,5 liter waardoor het totale kostenplaatje op 11,25 euro komt. De kosten voor elektriciteit liggen daarentegen heel wat lager. Voor 100 km betaal je tussen de 2,30 en 3 euro. Na 100.000 kilometer heb je zo al gauw 8 à 9000 euro bespaard. Na 250.000 kilometer, de gemiddelde levensduur van een benzinewagen, loopt het brandstofvoordeel zo op tot meer dan 20.000 euro. De prijs van fossiele brandstoffen zal in de toekomst waarschijnlijk ook blijven stijgen. Indien je zonnepanelen hebt, produceer je zelf de stroom om je wagen op te laden. Wanneer je je wagen enkel oplaadt tijdens de daluren kan je nog meer besparen.

Onderhoud

Een elektrische wagen vraagt heel wat minder onderhoud. Zo moet motorolie niet langer ververst worden en is er geen uitlaat aanwezig die kan verslijten. Daarnaast is de motor van een elektrische wagen heel wat simpeler en heeft de auto zelf veel minder bewegende delen. Minder bezoeken aan de garage en dus heel wat minder onkosten.

Fiscale voordelen en doorverkopen

De Zero-emissiepremie neemt nog een grote hap uit de kostprijs van elektrisch rijden. Volledig elektrische voertuigen of wagens op waterstof kunnen rekenen op een premie van de Vlaamse Overheid tussen 2.000 en 4.000 euro. Omdat elektrische wagens geen CO² uitstoten krijgen eigenaars ook een vrijstelling op de jaarlijkse verkeersbelasting. Bij de aankoop moet er bovendien geen belasting op inverkeerstelling (BIV) worden betaald.

Als zelfstandige of bedrijfsleider kan je zowel de wagen als de laadpaal aan 120% aftrekken van je belastingen.

Daarnaast kan je verder gaan informeren bij je autodealer over eventuele aanbiedingen. Renault biedt klanten een recyclagepremie waarbij ze 2.250 euro korting krijgen bij het achterlaten van hun vorige wagen bij de aankoop van een nieuwe.

Auto terug verkopen? Tweedehands behouden elektrische wagens het meeste van hun waarde, gevolgd door benzine- en dieselwagens.

Delen is goedkoper

Een auto blijft natuurlijk altijd een dure aankoop, of  hij nu elektrisch is of niet. Daarom is autodelen de logische keuze. Je auto staat nooit stil en je deelt de kosten. Bij Battmobiel kies je voor een goedkope verplaatsing in en rond Gent. Zo kan kan je bij Battmobiel een Renault Zoë gebruiken vanaf 29,8 per dag (inclusief BTW). Bovendien betaal je geen parkeerkosten, administratie, onderhoud en laad je gratis aan alle Blue Corner – en Allegopalen én kan je steeds gebruik maken van alle voertuigen in het Battmobielnetwerk.

Conclusie

Elektrisch rijden is helemaal niet duur, integendeel. De initiële aankoop is misschien duur, maar die verdien je dubbel en dik terug door de goedkopere brandstofprijs, onderhoud en fiscale voordelen. Nog aan het twijfelen over een aankoop? Via de website van de Vlaamse overheid kan je een vergelijking maken tussen een wagen op fossiele brandstof en een elektrisch exemplaar. Op zoek naar een goedkopere oplossing voor je transport? Contacteer dan nu een van onze medewerkers en ontdek al de voordelen van elektrisch autodelen.


ludia peeters

Premie voor zero-emissievoertuigen met 1 jaar verlengd

De Vlaamse regering heeft op voorstel van minister van Energie Lydia Peeters de premie voor zero-emissievoertuigen verlengd tot eind 2020. Het gaat om premies voor batterij-elektrische wagens, bromfietsen of motorfietsen en auto’s op waterstof. Ook taxibedrijven zullen in de toekomst zo’n premie kunnen aanvragen. Lydia Peeters: “We hebben vastgesteld dat deze premie voor veel Vlamingen…

maaike-cafmeyer-autodelen

Chriskras aflevering #1 – Maaike Cafmeyer

Geen beter gesprek dat met een toffe gast in de auto dachten we. Daarom nodigen we voortaan boeiende mensen uit om samen met Chris een testrit te maken. in ‘Chriskras’ praten ze over thema’s die ons allen aanbelangen: mobiliteit, ecologie, het gezin en den Dampuurt. Met Maaike Cafmeyer konden we ons geen beter eerste gast…

Blinkende battMobiel met Steam

Blinken in jouw BattMobiel met Steam Carwash

Batt gebruikers houden hun eigen buurtwagen net. Vanuit BattMobiel zijn wij hier bijzonder trots op. Spontane ontstane beurtrol systemen zorgen ervoor dat onze BattMobiel cars al blinkend de straten opfleuren. Want zeg nu zelf, wie zit er niet graag in een nette elektrische deelwagen? Om jullie hier in aan te moedigen, hebben wij met de…

battmobiel-autodelen-in-aalst

BattMobiel in Aalst!

Cambio is al sinds 2012 actief in Aalst, maar daar komen nu nog twee autodeelsystemen bij. Voor 100 euro kan je een dag met een Tesla rondrijden via BattMobiel. Opmerkelijk is ook dat lokale Renault-verdeler Valckenier zich op de autodeelmarkt begeeft met Valckenier Share en een proefproject in de Watertorenwijk. Schepen van Mobiliteit Jean-Jacques De…

rsz_shutterstock_553653070

Onze prijzen en engagementen

Het Laatste Nieuws publiceerde vandaag een artikel over Wouter, één van onze Gentse batts, die voor het werk naar Nederland rijdt met de Renault Zoë. Dit kost hem 25 euro per dag exclusief BTW. Naar aanleiding van het artikel zijn er veel vragen gekomen over ons prijsbeleid. We zetten hieronder nog eens een aantal dingen…

P1060353

Deinze deelt een elektrische auto

De stad Deinze stelt een elektrische carpoolwagen ter beschikking van haar werknemers en buurtbewoners. Hiervoor werkt de stad samen met de firma BattMobiel, een Gents bedrijf dat elektrische deelwagens aanbiedt om te delen binnen een bepaalde buurt. De deelauto bevindt zich op de parking aan het Mobipunt rechtover het dienstencentrum Leiespiegel. Daar is immers een…

maxresdefault

Stoffel Vandoorne tekent bij Battmobiel

Voormalig Formule 1-rijder Stoffel Vandoorne is sinds dit jaar simulatorrijder voor Mercedes, hij combineert die job met een plek in Formule E, de elektrische Formule 1, voor HWA Racelab. Nu tekent hij ook als testrijder bij Battmobiel. “Als Formule E-rijder ben ik vanzelfsprekend geïnteresseerd in ecologische alternatieven op klassieke wagen. Ik volg Battmobiel nu al…

tesla-roadster-1-980x620

Exclusief: test vandaag Tesla Roadster (2020) prototype bij Battmobiel

Vorige week haalden we als eerste in Gent een Tesla Model 3 binnen. Deze week hebben we een nog grotere primeur. Tesla koos Battmobiel uit om als eerste in Europa testritten te organiseren met hun nieuwe wagen. Tesla-fans kijken al even uit naar de volgende generatie Roadster. De auto komt normaal gezien in 2020 op…

Image

Eerste Tesla Model 3 in Gent is Batt

Battmobiel heeft sinds gisteren officieel een Tesla Model 3 in de rangen. De laatste Tesla-telg is pas sinds 1 maart beschikbaar in de VS, maar scheurt nu al over de Gentse kasseien. De auto heeft een rijbereik tussen de 400 en 500 kilometer en laadt razendsnel op, zo veegt ze alle praktische argumenten tegen elektrisch…

Beveiligd: Gentse subsidies voor elektrische- en deelwagens

Beveiligd: Gentse subsidies voor elektrische- en deelwagens

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.