Onze website maakt gebruik van cookies. Cookies zijn kleine stukjes informatie die uw internetbrowser opslaat op uw computer. Wij gebruiken cookies om bijvoorbeeld het inloggen op onze website gemakkelijker te maken en om statistieken bij te houden.

BattMobiel brengt elektrisch autodelen naar elke Gentse wijk. De buurt kiest een wagen of fiets op maat. De laadpunten zijn altijd vlakbij en parkeren is overal gratis.

Met BattMobiel zijn administratie, hoge kosten en uitstoot verleden tijd. Vanaf 2/3de bezetting plaatsen we al een voertuig in jouw hippe wijk.

En het buurtgevoel? Dat krijg je voor niks!

Nieuws

Deel uw Tesla en uw bakfiets

Niet mis als ambitie: eind volgend jaar wil de start-up Battmobiel in Gent 250 elektrische deelwagens op straat hebben.

‘Battmobiel is gegroeid vanuit een eigen frustratie’, vertelt initiatiefnemer Chris de Guytenaer. ‘Ik woon zelf in de buurt van het Gentse Muinkpark en daar raak je je wagen nog amper kwijt. Net zoals in de rest van de Gentse kom overigens, waar er elke dag zowat 78.000 wagens geparkeerd staan. Vaak worden die hooguit enkele dagen per week echt gebruikt. Dus besloot ik een ­model uit te dokteren om het vervoer in mijn stadswijk duurzamer te organiseren. Waarom niet met enkele bewoners samen investeren in duur­zame vervoersmiddelen? Soms heb je een gewone auto nodig, maar voor bepaalde verplaatsingen in de stad zijn een elektrische bakfiets of een snelle elektrische fiets veel handiger.’

100 euro per maand

Intussen zijn we anderhalf jaar later. Eind deze maand vervelt de vzw Battmobiel tot een echt bedrijf. De voorbije maanden investeerden de bewoners van een viertal Gentse wijken samen in drie elektrische Renaults, een Tesla, een zogenaamde speedbike en een elektrische bakfiets. Ook het Gentse stadsbestuur sprong op de kar en toonde zich bereid in de betrokken buurten een laadpaal te plaatsen.

Deelnemers aan het project moesten zich voor minimaal vier dagen per maand engageren tot het gebruik van een van de wagens en fietsen uit de pool. ‘Wil je één dag per week met een elektrische Renault rijden, dan betaal je daarvoor 100 euro op maandbasis’, legt mede-initiatief­nemer Peter van den Berghe uit. ‘Voor een luxewagen zoals de Tesla loopt de huurprijs op tot 75 euro per dag. Onderhoud, verzekering en oplaadbeurten zijn in dat bedrag inbegrepen.’

Al snel bleek Battmobiel zo een stuk goedkoper zijn dan andere, meer traditionele autodeelbedrijven. ‘Als onze gebruikers voor zichzelf even de optelsom maken hoeveel ­dagen hun privéwagen voor hun deur staat en hoeveel ze daarvoor per maand ophoesten, is de rekening doorgaans snel gemaakt. Die 100 euro per maand is ook de minimum­investering. Wie instapt, engageert zich voor een periode van minstens drie jaar.’

50 Renaults

Werden de eerste voertuigen nog puur met eigen privékapitaal gefinancierd, dan biedt prefinanciering ook binnen een bedrijfsmodel op termijn de nodige financiële ademruimte. Alleen als Battmobiel de zekerheid heeft dat een bepaald voertuig maandelijks ook vaak ‘gereserveerd’ zal worden, gaat het ook effectief over tot de aankoop. Tegen eind dit jaar wil de start-up in Gent al vijftig elektrische Renaults kunnen aanbieden.

‘Het stadsbestuur heeft 25 buurten gedefinieerd. Op basis van onze eerste ervaringen lijkt een minimum van twee wagens per buurt ons best haalbaar op korte termijn. Ook met Renault zijn de onderhandelingen intussen rond. Zodra we ergens een extra wagen kunnen inzetten, kan Renault die ook binnen de twee weken leveren. Tegen eind 2019 mikken we op 250 elektrische deelwagens in Gent en dan hopen we dit systeem ook in andere steden te kunnen uitrollen. Uit alle reacties blijkt dat de tijd hier rijp voor is.’

Duurzame mix

Volgens de initiatiefnemers onderscheidt Battmobiel zich op meerdere vlakken van andere spelers op de autodeelmarkt. Zo vertrekt het bedrijf telkens vanuit een bepaalde community. Voorlopig is dat nog een bepaalde stadsbuurt, maar op termijn zou dat net zo goed een groot appartementsblok of een bedrijf kunnen worden.

‘Die aanpak biedt belangrijke voordelen’, klinkt het. ‘Gebruikers onderhouden de wagen alsof het hun eigen voertuig is. De sociale controle vanuit de community speelt daarbij een belangrijke rol: via de reserveringsapp weet iedereen wie de wagen op welk moment gebruikt. In de toekomst kan ons systeem een interessant alternatief bieden voor de poolwagens van bedrijven, en op langere termijn wellicht ook voor de bedrijfswagen.’

Daarnaast is ook de mix van duurzame vervoersmiddelen die ter beschikking wordt gesteld een grote troef. Het is perfect denkbaar dat een gebruiker voor zijn occasionele werkverplaatsingen voldoende heeft aan een kleine Renault Zoë, terwijl hij in het weekeind met de vier kinderen naar zee trekt met de Tesla. Voor de boodschappen in het stadscentrum is de elektrische bakfiets dan weer een aantrekkelijk alternatief.

Bron: De Standaard / foto: Alexander Meeus

Ik doe mee

Kies ook voor elektrisch rijden en deel je auto met je buren.

Ik doe mee!

1 of 2

keer per maand

Ik doe mee!

2 of 3

dagen per week

Ik doe mee!

6 tot 7

dagen per week

Ik doe mee!